Jeg gjorde litt research før jeg begynte montering av autopilot, og fant denne nettsiden, der en annen hadde gjort samme jobben på en lik båt. Det var til stor hjelp når jeg skulle avgjøre plasseringen av de forskjellige delene.
Her har påske-godtet kommet i hus.
SmartPilot X10 SystemPack, med Type1 Linear Drive og P70 Control Head.
Jeanneau-båtene leveres med instrumenter og navigasjonsutstyr fra Raymarine,
så det er lagt tilrette for dette under produksjonen.
Hullene til feste av autopilot drivenheten er for-boret, det er bare å bore de siste millimeterne.
Ikke alltid like enkelt å jobbe alene når man bør være to steder på en gang, men man finner en løsning.
(Selv om det ble ørten kravle-turer inn og ut av båten)
Der var festet til drivenheten på plass, trodde jeg...
...det viste seg nemlig at på grunn av litt slingringsmonn i produksjonen av båtene, har det blitt litt større avstand mellom vegg og tak enn det var ment. Så for å få plass til drivenheten, måtte jeg fore ut festet tilsvarende med kryssfiner, som ble limt med epoxy. Dette ble "hel ved", men medførte enda flere kravle-turer enn først fryktet.
Etter å ha fomlet en god stund, og mistet skiver og splint x-antall ganger satt endelig drivenheten koblet til ror-kvadranten.
Så var det tid for strøm.
Det er stort sett lagt opp rør til å trekke rør i rundt hele båten. Så det var bare å komplettere dette med rør derfra til de ulike instrumentene, så ledningene ligger beskyttet.
Benyttet fortinnede kabler og beskyttet alle loddeskjøter med krympestrømpe for å begrense korrodering.
Bak skuffene i "lager-rommet" er det allerede lagt opp en SeaTalk kobling til signal for autopilot.
Det ligger også strømkabler der, hvor det ene paret får strøm når Nav-instr bryteren er på.
Etter å ha sjekket med Heitmann, fikk jeg vite at disse kun er ment som styrestrøm og blir for pinglete til å drive autopiloten. Det skulle sitte to releer bak strømpanelet, hvor det ene er til plotter, og det andre er til autopilot.
De har nok spart på utstyret med årene, for her var det bare et rele til plotteren...
Da var det bare å montere et rele til.
Hentet strøm fra et ledig punkt på strømskinnen, med 25A sikring.
"hjernen" til autopiloten ble montert på veggen inn mot badet.
Og flux-gaten på veggen mot cockpit.
Fikk også montert den lenge etterlengtede NavPoden jeg bestillte fra Defender. Det ble en ferdig tilskjært NavPod GP1081 med hull til C90W og to ST60.
Med litt småjustering gikk det fint å montere inn ST70 og P70 instrumentene.
Flott! Nå er det bare å komme seg på sjøen for kalibrering og test.
Monterte også inn en VHF Standard Horizon 1600GX.
Venter på registreringspapirene og kobling for NMEA på plotter før jeg får testet denne.
Endelig ute for sommeren!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar