onsdag 2. november 2011

Vinterklargjøring

Når seilene var tatt av, ble det ikke flere turer denne sessongen.
Tok min første alene mikrotur bort til Dronningen marina for å fylle full dieseltank, for å unngå kondens i tanken i løpet av vinteren. Da jeg var på vei inn til marinaen kom det en annan båt inn samtidig, en kliss lik Jeanneau 36i. Jeg kom i prat med eieren og fikk tatt bilder av hvordan han hadde arangert instrumentene på sin NavPod. 



Det viste seg at jeg hadde sett denne båten før i Sverige i sommerferien og faktisk tok jeg bilde av han da.

Da jeg var på plass igjen var det bare å vinterkonservere og pakke inn båten.
Jeg tok av alle fall, merket de og erstattet de med tynne flaggliner. Tok også bilde av hvor alle fallene gikk på dekket.

Alle kraner ved skroggjennomføringer ble fylt med frostveske og stengt.
Alt ferskvann tømt fra vanntanker og varmtvannsbereder og systemet blåst tomt med kompressor.
Motor ble kjørt varm, kjørt lenge med ferskvann, og tilslutt med frostveskeblanding.
Olje og oljefilter ble skiftet da det ble tatt motorservice i Oktober, så denne skifter jeg ikke igjen før til sommeren.

Jeg fant et brukt OPI presenningstativ på FINN som passet fint til båten.
Og med to 220g 5X8m pressenninger jeg kjøpte på Torhov Bilrekvisita, pluss en liten 4X6 ved masten og en enda mindre over akterspeilet, ble båten godt beskyttet for vinteren. Kjøpte en genial veldig sterk bred presenningtape på Clas Ohlson til å lappe sammen der jeg måtte skjære åpning til stagene.


Senhøsten ble mild og fin, men etterhvert kom det litt snø og kulde.
10.01.2012









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar